Pražské historické tramvaje zrenovují v Brně
BRNO - Pracovníci brněnských dílen provedou generální opravu historických tramvají typu T3 a T4 z Prahy. Brněnský dopravce opraví dvě tramvaje ročně, kompletně bude tento projekt dokončen na konci roku 2027.
První dva vozy ev. č. 5520 a 7122 dorazily na konci června. Náklady na opravu všech šesti tramvají činí 59,98 milionů korun bez DPH...
Pražské tramvaje projdou renovací v brněnském DP (20. června 2025, DPMB)
"Všech šest historických vozů potřebuje generální opravu, v jednom případě spojenou s přestavbou. Vůz T3 stávajícího ev.č. 5520 donedávna sloužil jako cvičný, nicméně už nepotřebujeme školit řidiče na tramvaje se zrychlovači. Vzhledem k tomu, že tento vůz pochází z počátků sériové výroby tramvají T3, z první dodávky vozů, kde byly již z výroby použity ikonické modré čelní cedule s číslem linky z vysekávaného plechu, má svou historickou hodnotu, necháme jej přestavět do původní podoby a dostane i své původní ev.č. 6312," popsal technický ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Jan Šurovský.
Vůz ev.č. 5500 Sluníčko je první ze dvou prototypů tramvaje T4D z roku 1967 a jediný exemplář typu T4 v majetku dopravního podniku, později přestaven na vyhlídkový. Poslední větší opravou prošel v letech 1996 až 1997. Zajímavostí vozu ev.č. 7122 je, že se jedná o poslední střešovický vůz vypravovaný do běžného provozu, než pro tento účel přestala vozovna Střešovice v září 1992 sloužit. "Po generální opravě budou všechny vozy sloužit na nostalgické lince číslo 23, Sluníčko jako vyhlídkový vůz na komerční pronájem. V našich Ústředních dílnách si provedeme opravu podvozků a elektrovýzbroje, které dopravíme do Brna, kde kolegové provedou opravu skříní, interiéru, kabelových rozvodů a kompletaci vozů," doplnil Šurovský.
Pražské tramvaje projdou renovací v brněnském DP (23. června 2025, DPMB)
"Jsme rádi, že můžeme přispět k uchování historie městské dopravy. Renovace historických, retro i moderních vozidel je dlouhodobě součástí naší práce, s tramvajemi typu T3 máme navíc bohaté zkušenosti. Díky kapacitám našich ústředních dílen zvládneme každý rok opravit dva vozy - kompletní renovace jednoho z nich zabere zhruba šest až osm měsíců. Mimo jiné i v takových projektech vidím poslání Sdružení dopravních podniků ČR, a to možnost sdílet své zkušenosti a vzájemně si pomáhat," řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Opravy zahrnují kompletní odstrojení vozové skříně, otryskání, kontrolu svarů, karosářské opravy, instalaci nových podlah a podlahových krytin, obložení stropu a bočnic, kompletní nové rozvody elektroinstalace pro 24V a 600V, lakýrnické práce, repasi oken. V případě tramvaje typu T4 bude výzvou instalace atypického vlnkovaného opláštění, uspořádání sedadel v režimu 2+1 i instalace audiosystému. U ev.č. 5520 dopravní podnik doplní původní prostřední vstup. Ten byl v roce 2000 při přestavbě na cvičný a výukový vůz zaslepen. Po opravě vůz dostane koženkové sedačky, které byly typické pro nejstarší období výroby tohoto typu tramvají. Náklady na generální opravu všech šesti tramvají činí 59,98 milionů korun bez DPH.
Pražské tramvaje projdou renovací v brněnském DP (20. června 2025, DPMB)