Jednokolejka do Budišovic slavila: Jezdí sto let
OSTRAVA - Uplynulý víkend byl v Ostravě ve znamení oslav. Dopravní podnik Ostrava při příležitosti 100 let od zahájení provozu na drobné dráze ze Svinova do Vřesiny tady vypravil na jednokolejku do Budišovic historické tramvaje.
/FOTOGALERIE/ Zájemci se mohli svézt například tradiční modrou Barborkou, ale třeba i Komárkem, Brňákem a nechyběla ani kloubová tramvaj K2...
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
V sobotu 21. června se na jednokolejné trati mezi smyčkou Vřesinská a Zátiší v Budišovicích slavilo. Dopravní podnik Ostrava totiž oslavoval 100 let od zahájení provozu na drobné dráze Svinov - Vřesina a při té příležitosti na tuto trať nasadil hned několik historických tramvají, které připomněly vývoj provozu na této trati. Speciální linka, která jezdila v trase linky číslo 5, jezdila z Vřesinské od 8.30 do 16.30 hodin každých 30 minut, v opačném směru ze Zátiší tramvaje jezdily vozy od 9.15 do 15.45 hodin na Vřesinskou, další spoje pak už pokračovaly přes Fakultní nemocnici až do dílen v Martinově.
Z depozitáře historických vozidel v areálu Dopravního podniku Ostrava v Martinově vyjelo celkem sedm tramvají, respektive jedenáct i s vlečnými vozy. Tradičně jako první na trasu vyjela Barborka s vlečným vozem, dále vysoký motor s vlečným vozem, Brňák s vlečným vozem a nechyběl ani Komárek. Z modernějších vozidel vyjely tramvaje T1, dále T2 a nechyběl ani kloubový vůz K2.Ten zároveň historické jízdy také ukončoval posledním spojem ze Zátiší.
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Spoje jezdily průměrně vytížené, na nezájem cestujících si rozhodně nestěžovaly. Jízdenky pro jednotlivou jízdu si mohli cestující jako za starých časů zakoupit přímo u průvodčího ve voze, a to v celke za 60 korun pro dospělé a 30 korun pro děti. Dopravní podnik Ostrava připravil také doprovodný program na smyčce Zátiší, kde byly průběžně tramvaje vystavovány a zájemci si je tak mohli do detailu prohlédnout. Během provozu historické linky byla pravidelná doprava na lince číslo 5 zastavena a nahrazena autobusovou dopravou. V podvečer se na trasu zase vrátily běžné moderní tramvaje.
Původně šlo o železniční trať ze Svinova
Provoz na tehdy první části železniční trati ze Svinova do Vřesiny byl zahájen v roce 1925. Následovalo prodloužení z Vřesiny do Dolní Lhoty a v roce 1928 až do Kyjovic. Velkolepé plány počítaly s prodloužením přes Pustou Polom až do Hradce nad Moravicí, k tomu ale nikdy nedošlo. V roce 1947 došlo k překvalifikování na tramvajovou dráhu a na trase začaly jezdit tramvaje. V roce 1970 pak byl zastaven provoz mezi svinovským nádražím a smyčkou na Vřesinské. Trať vešla do povědomí obyvatel v roce 2008 po čelním střetu dvou tramvají u Vřesiny. Při něhodě tehdy zemřeli tři cestující.
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
F O T O G A L E R I E
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)
Jízdy historických tramvají v udolí Porubky (21. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)