Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 V Ústí staví novou trať,
pojede jedním směrem

 Kopřivnické nádraží projde
opravou za miliony

 Lidé s v olomoucké MHD
od června připlatí

 Litvínov letos začne
s opravou tratě

První příměstská linka vyjela již před 25 lety

STŘEDNÍ ČECHY - Dnes jsou linky příměstské dopravy s trojkou nebo čtyřkou na začátku už běžnou součástí provozu v Praze a Středočeském kraji. Před 25 lety to ale byla revoluční novinka.

Prvními vlaštovkami byly linky číslo 351 a 351 z Českomoravské do Hovorčovic, respektive ze Stodůlek do Ořecha...


První autobusová linka integrované dopravy (11. ledna 1992, Archiv ROPID - Jan Čech).

V průběhu roku 1991 se hodně diskutovalo o zvýšení efektivity provozu, a tak představitelé Dopravního podniku i města hledali a zkoušeli různé novinky. Tehdejším náměstkem primátora pro dopravu byl František Polák, dlouholetý zaměstnanec Dopravního podniku hlavního města Prahy, který se osobně zasazoval o vyzkoušení integrovaného dopravního systému. Především jeho zásluhou byla 20. prosince 1991 podepsána dohoda o experimentálním zavedení integrovaného dopravního systému mezi hlavním městem Prahou, okresními úřady Praha-východ a Praha-západ a obcemi Hovorčovice a Ořech.

Osobním účastníkem jednání byl František Prošek, tehdejší vedoucí dopravního oddělení Magistrátu hlavního města Prahy. "Jednání skutečně vyvolal František Polák a za Dopravní podnik hlavního města Prahy se účastnil Jindřich Prior. Příspěvek města na dopravu zajistil inženýr Polák, od okresních úřadů jsme nechtěli nic, neboť se licence tehdy nevydávaly a drobný příspěvek byl požadován od obcí. Pokud si dobře pamatuji od Ořecha to bylo padesát tisíc korun za rok," vzpomněl.


Autobusová linka číslo 351 jezdí dodnes (14. ledna 2017, Antonín Jelínek).

Na obou zavedených linkách platil tarif městské hromadné dopravy, ale zároveň na nich platily předplatní jízdenky ČSAD. V roce 1992 příměstské linky doplňovaly spoje provozované ČSAD Klíčov, respektive ČSAD Praha-západ dále uvedených čísel. Naopak na spojích příměstských linek 10032, 10033, 10090 a 10281 v úseku Praha – Hovorčovice a 11660 a 11661 v úseku Praha – Ořech platily všechny předplatní jízdenky vydávané Dopravním podnikem.

Po 25 letech od těchto prvních krůčků k integrované dopravě je v rámci systému PID v provozu 161 denních a 10 nočních příměstských autobusových linek, které za rok 2016 ujely na území Středočeského kraje přes 22 milionů kilometrů, což je 30 zpátečních cest ze Země na Měsíc. Na příměstských linkách se z celkového počtu cca 1.950 autobusů zapojených v PID stabilně pohybuje zhruba 650 vozidel. Ze dvou mimopražských obcí obsluhovaných linkami PID se jejich počet za 25 let navýšil na 388.


Linku 351 stále provozuje pražský dopravní podnik (14. ledna 2017, Antonín Jelínek).

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!