Další tramvajové tratě v Praze dostaly zelenou
PRAHA - Ještě letos plánuje pražský dopravní podnik zahájit výstavbu nové tramvajové tratě v Počernické ulici. Na jaře příštího roku by mohla začít stavba další tramvajové tratě z Olšanské na Habrovou.
Dopravní podnik totiž obdržel pravomocná povolení záměru stavby. Obě tramvajové tratě by pak měly být zprovozněny v průběhu roku 2027...
Nová tramvajová trať Počernická, zastávka Plaňanská (vizualizace: Atelier Onixia)
Tramvajová trať Počernická bude 2,4 kilometry dlouhá a povede středem v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou s jednou předjízdnou kolejí. Obratiště s kapacitou šesti 32metrových vícečlánkových tramvají bude situováno mezi areálem Klimacentra, Počernickou a Dřevčickou ulicí. Tramvajová trať byla v Počernické ulici plánována už na konci 60. let 20. století, územní plán hlavního města Prahy s ní počítá od konce 90. let. Od výstavby sídliště Malešice je proto pro ni ve středu ulice připraven široký pás.
Na tramvajové trati Počernická bude šest párů zastávek. První ve směru z centra jsou zastávky Hagibor, které budou situovány u křižovatky s Názovskou, respektive Ramonovou ulicí. Následující tramvajové zastávky Na Palouku budou na úrovni stejnojmenných autobusových, ty budou nicméně oproti současnému stavu posunuty o zhruba 150 metrů ke křižovatce se Slunečnou ulicí. Další dva páry tramvajových zastávek Hostýnská a Plaňanská budou umístěny na úrovni stávajících autobusových zastávek. Pátý pár, pojmenovaný Tuchorazská, dopravní podnik vybuduje u křižovatky s Tuchorazskou ulicí. Poslední, šestý pár tramvajových zastávek Sídliště Malešice vznikne na úrovni současných stejnojmenných autobusových zastávek. Názvy všech zastávek jsou zatím pracovní.
Tramvajová trať u Hostýnské ulice (vizualizace: Atelier Onixia)
Dopravní podnik trať vybuduje s ozeleněným zákrytem kolejiště, vyjma přejezdů a prostoru zastávek, které budou asfaltové nebo vydlážděné. Napájena bude z měnírny v areálu vozovny Strašnice, která v rámci výstavby tratě projde kompletní modernizací. Součástí této investiční akce jsou rekonstrukce a přeložky řady inženýrských sítí, mezi ty nejvýznamnější patří dva páteřní vodovody, tzv. káranské, které vodou zásobují cca třetinu obyvatel Prahy. Vodovody pochází z let 1913, resp. 1939, jejich celková rekonstrukce je nezbytná a byla dlouhodobě plánována nezávisle na tramvajové trati. Jejich rekonstrukce a výstavba nové tratě tak proběhnou v úzké vzájemné koordinaci.
Cílem výstavby nové tramvajové tratě Počernická je zlepšení dopravní obsluhy pro současné sídliště Malešice a zajištění kapacitní povrchové veřejné dopravy pro již probíhající a další rozvoj této oblasti. Tramvaje nahradí autobusovou dopravu ve spojení ke stanici metra Želivského při zachování krátkých intervalů. Současně bude možné využívat pokračování linek z Malešic dále do tramvajové sítě bez nutnosti přestupu. Autobusové spojení na Florenc v trase současné linky číslo 133 ovšem zůstane zachováno.
Trať na Habrovou mezi zastávkami Malešická a Nad Kapličkou (vizualizace: Archiveo studio)
"V poslední době jsme se hodně opřeli do přípravy nových tramvajových tratí a hlavní město díky tomu zažívá jejich nebývalý rozmach. Nově tak máme k dispozici pravomocná povolení na další dvě tratě, které zajistí perfektní dopravní spojení pro Jarov a Malešice. V pokročilé fázi přípravy máme spoustu dalších tratí, takže ty budou v následujících letech přibývat jako hřiby po dešti. Tramvaje jsou zkrátka symbolem moderní a ekologické dopravy, díky nimž je Praha čistším a příjemnějším městem k životu," řekl první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib.
Část tramvajové tratě na Jarov bude jednokolejná
Tramvajovou trať Olšanská - Habrová pražský dopravní podnik vybuduje ve stopě nepoužívané místní dráhy Praha-Žižkov - Praha-Malešice a v oblasti bývalého Nákladového nádraží Žižkov, které je rozvojovou oblastí hlavního města Prahy a postupně zde vznikne nová čtvrť. Dopravní podnik pro tuhle investiční akci v maximální možné míře využije nejen těleso, ale také samotnou železniční trať, což je pro výstavbu tramvajových tratí v Praze zcela unikátní postup. Zhruba dva kilometry dlouhá tramvajová trať povede mírně severně od křižovatky ulic Jana Želivského s Olšanskou a ukončena bude úvratí u jižního konce Osikové ulice.
Jednokolejný úsek u zastávky Habrová (vizualizace: Archiveo studio)
Od napojení nové tratě do ulice Jana Želivského až za budoucí zastávku s pracovním jménem Nad Kapličkou bude trať dvoukolejná. Zhruba sto metrů za touto zastávkou bude trať až po konečnou jednokolejná. Vjezd na novou trať bude buď v přímém směru z Olšanské ulice, nebo z ulice Jana Želivského od jihu od Vinohrad, tj. od stanice metra Želivského. Tramvajová trať Olšanská – Habrová bude napájena z nové měnírny, kterou DPP vybuduje v ulici Na Viktorce. První dvě zastávky ve směru z centra, s pracovními názvy Nový Žižkov a Nákladová, budou situovány v nově založené komunikaci v prostoru bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Tyto dvě zastávky budou sloužit jako dopravní obsluha pro nově vznikající čtvrť.
Další pár zastávek Malešická vznikne v místě, kde původní železniční a nově tramvajová trať podjíždí ulici K Červenému dvoru. Čtvrtý pár zastávek s pracovním názvem Nad Kapličkou dopravní podnik vybuduje v místě křížení stávající nepoužívané železniční a budoucí tramvajové tratě s pěší trasou spojující ulice Nad Kapličkou s Malešickou. Zhruba sto metrů za touto zastávkou se původní dvoukolejná trať mění na jednokolejnou. Předposlední zastávkou už na jednokolejném úseku tratě bude Habrová, která bude mít pouze jedno nástupiště. Nástup do tramvaje zde proto bude vždy od severu, bez ohledu na směr jízdy. Konečnou zastávkou bude Sídliště Jarov. Trať zde bude ukončena úvratí s dvěma kolejemi.
Zastávka Nový Žižkov (vizualizace: Archiveo studio)