Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Nová tramvaj Škoda 52T
zkušebně vozí cestující

 K Šotodays se letos připojí
další dopravní podniky

 Budějovické trolejbusy 15Tr
definitivně dojezdily

 ČD Bus koupí stovku
zbrusu nových autobusů

Průvod připomněl 100 let pražských autobusů

PRAHA - Hlavní město o uplynulém víkendu důstojně oslavilo výročí 100 let autobusové dopravy. Centrem města projel průvod 19 historických i současných autobusů, které pak dojely na Vítězné náměstí v Dejvicích. 

Zde si mohli zájemci prohlédnout jak nejstarší a dvacet let renovovaný autobus Škoda 506 N z roku 1929, tak naopak i moderní vozidla...


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Slavnostní průvod 19 autobusů vyjel v neděli 22. června v 10.00 hodin ze Staroměstského náměstí. Zde byla část vozidel vystavena pro veřejnost již od 9.00 hodin, interiéry vozidel byly přístupné až v rámci odpoledního programu na Vítězném náměstí. V čele průvodu jel nejstarší dochovaný exemplář - autobus Škoda 506 N z roku 1929. Tento autobus jezdící ještě v levostranném provozu se poprvé představil veřejnosti po dvacetileté opravě. V závěsu se představí další zástupci historických vozidel.

V začátku konvoje byly například Škoda 706 RO z roku 1951, Jelcz 272 z roku 1973, Karosa ŠM11, Karosa B731, Ikarus 280, Karosa-Renault CityBus, Ikarus E91 a Karosa B961. Historické reprezentanty doplnili zástupci dnešního autobusového provozu. Trasa slavnostního průvodu nabídla hned několik atraktivních lokalit, které potěšily nejen fotografy a fanoušky městské dopravy. Historická i současná vozidla bylo možné zachytit v pohybu například při průjezdu přes Čechův, Mánesův a Jiráskův most, nebo u Strahovského stadionu. Kolona se přibližně na třicet minut zastavila na Hradčanském náměstí, odkud následně pokračovala do cíle na Vítězné náměstí.


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Právě zde slavnostní jízda vyvrcholila doprovodným programem pro veřejnost ve spolupráci s městskou částí Praha 6. Nechyběly vystavené autobusy, muzejní silniční pracovní vozidla, ani ukázky současných moderních trolejbusů. Na místě byla i možnost zakoupení upomínkových předmětů. Celým odpolednem pak provázel moderátor Ondřej Kubala, který moderoval bohatý doprovodný program plný soutěží pro děti i dospělé. 

Autobusy sloužily tam, kde se nevyplatily tramvaje

Historie pražské autobusové dopravy se začala psát v červnu 1925, kdy Elektrické podniky hlavního města Prahy slavnostně zahájily její provoz. Impulsem k jejímu zavedení byl vznik Velké Prahy v roce 1922 a s ním i potřeba zajistit spolehlivé, hospodárné spojení nově připojených a často ještě málo rozvinutých okrajových čtvrtí s centrem města. Tyto lokality tehdy ještě negenerovaly dostatečnou přepravní poptávku pro investičně náročnou tramvajovou síť, a proto byla zvolena pružnější forma dopravy – autobus s pohonem spalovacím motorem, ačkoli se zvažovala i varianta elektrického pohonu.


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

První autobusy jezdily na palivo zvané dynalkol – směs benzínu, lihu a benzolu. Po roce 1930 došlo vlivem státních regulací k postupnému zavádění směsí benzolu s benzínem a později i čistého benzínu a nafty. Právě regulace v oblasti paliv, olejů a daní z automobilové dopravy měly zásadní dopad na ekonomiku a tempo rozvoje autobusové dopravy. Karoserie prvních vozů umožňovaly přepravu přibližně 20 sedících a 20 stojících cestujících a jejich celková hmotnost činila zhruba 3,5 tuny. Na počátečních linkách se testovaly různé způsoby odbavení cestujících, a to jak jednoslužné, kde byl řidič zároveň pokladníkem, tak dvojslužné se samostatným průvodčím. Až do tarifního sjednocení v roce 1951 měly autobusy vlastní sazby.

Pravidelný provoz byl zahájen 21. června 1925 na lince A z Vršovic do Záběhlic. Tato linka měřila 3,5 km a v prvním roce přepravila 109 tisíc cestujících. Původně ji obsluhovaly dva, později tři autobusy. První zázemí pro údržbu i garážování se nacházelo v areálu ústředních dílen v Rustonce, výpravna se nacházela v tramvajové vozovně v Libni. Autobusové linky byly zprvu označovány písmeny, číselné značení se ustálilo až v roce 1951.


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Hejna)


F O T O G A L E R I E



Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Hejna)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Martin Pinkas)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Martin Pinkas)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Zdeněk Bek)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Adámek)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Adámek)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, DPP/Petr Adámek)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Praha oslavila 100 let autobusové dopravy (22. června 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!