České dráhy pečují o 1700 vlaků s klimatizací
ČESKÁ REPUBLIKA - Příjemná teplota ve vlacích je dlouhodobé téma odborníků i veřejnosti. Ideální nastavení teplotní pohody ve vlaku vzniká už při konstrukci a výrobě vozidla a pokračuje údržbou.
Systém klimatizace je nastaven tak, že zachovává maximální rozdíl vnější a vnitřní teploty 8 stupňů. Je-li venku 35 stupňů, ve vlaku je 27 stupňů...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
"Moderní železniční vozidla si dnes nedovedeme bez klimatizace představit. České dráhy nyní provozují více než 1700 samostatných vozů a článků v ucelených jednotkách. Klimatizovaný interiér je standardem moderních regionálních i dálkových spojů. Aby klimatizace dobře fungovala, je podrobena už ve fázi vývoje a výroby vlaků testování v unikátním klimatickém tunelu společnosti Rail Tec ve Vídni. Měří se tam mnoho veličin za různých povětrnostních podmínek včetně účinnosti klimatizace a větrání. Zkouškami ve Vídni prošla většina našich moderních vozidel včetně ComfortJetu nebo RegioPantera," řekl Michal Kraus, náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.
Díky nasazení klimatizovaných souprav na nejvytíženějších dálkových a regionálních linkách, například v příměstské dopravě v Praze, Brně, Ostravě a dalších páteřních tratích ve všech regionech České republiky, dnes cestuje v klimatizovaných výrazná většina všech cestujících, které železniční dopravu využívají. "Proto věnujeme údržbě klimatizací ve vlacích velkou pozornost. Vedle pravidelných celoročních prohlídek procházejí před hlavní letní sezónou zostřenou kontrolou, která se zaměřuje na neporušenost chladícího okruhu, správné množství chladícího média a na ověření funkčnosti celého systému. Klimatizační jednotka je však pouze technika a ani tyto preventivní kontroly stoprocentně nevyloučí přetížení nebo nějakou poruchu," dodal Kraus.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Základní nastavení interiérové teploty ve vlacích je od výrobců na 22 stupňů Celsia. Ve velkoprostorových vozech může tuto teplotu o dva stupně upravit doprovod vlaku a v oddílových vozech si ji ve stejném rozsahu může upravit přímo cestující. Při rostoucí teplotě vně vozidla pak dochází k úpravě teploty také v interiéru. Systém udržuje rozdíl ve vnější a vnitřní teplotě na zhruba 8 stupňů doporučených také zdravotníky. Při vnější teplotě vzduchu 35 stupňů tak udržuje klimatizace uvnitř vlaku teplotu na úrovni zhruba 27 stupňů Celsia.
Mezi významné vlivy na výkon klimatizace má také konstrukce trakčního vedení a jeho výluky, tedy situace, kdy musí být napájení soupravy z trakčního vedení vypnuté. V takovém případě dochází také k odstavení činnosti klimatizačního systému. K celému procesu vypnutí a opětovného rozběhu je z technických důvodů potřeba několik minut, například je nutné vyrovnání tlaků v systému atp. Pokud je v příslušném traťovém úseku větší počet míst s nutným vypnutím napájení, dochází také k nižší účinnosti klimatizace. Například na 150 kilometrů dlouhém úseku z České Třebové do Břeclavi je kvůli napájení trakčního vedení nutné vypnout napájení klimatizace na zhruba 7 místech, tedy v průměru každých 21 kilometrů. To představuje v souhrnu několik desítek minut jízdy bez klimatizování vozu.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Příjemnou teplotu mohou částečně ovlivnit také cestující. Účinnost klimatizace se snižuje například v oddílových vozech, pokud jsou dveře z oddílů do postranní chodby otevřeny. Ke snížení účinnosti klimatizace dochází také při delších pobytech ve stanicích, pokud jsou nástupní dveře dlouho otevřené. Cestující za sebou mohou dveře zavřít stisknutím tlačítka v moderních vlacích a zabránit tak úniku vychlazeného vzduchu z vnitřních prostor soupravy. Mezi další možnosti, jak mohou cestující ovlivnit svůj pocit příjemné teploty, je například ve výběru místa dál nebo blíže od výdechů klimatizace, výběrem místa u dveří, které se častěji otevírají a dochází k intenzivnějšímu proudění vzduchu, nebo naopak u oken, do kterých svítí slunce atp.
Při údržbě je nutné přistavit osobní vozy na kolej s prohlídkovým kanálem a u jednotek musí být zajištěn bezpečný přístup z pevných nebo mobilních pracovních plošin na střechu vozidel ve výšce přibližně 5 metrů nad podlahou haly. Pokud je závada většího rozsahu a musí se vyměnit celá klimatizační jednotka, je nutné to udělat na koleji vybavené portálovým jeřábem. Technici pak vymontují celé až dva tuny těžké zařízení, sejmou ho ze střechy vlaku a nahradí jiným. Výměna trvá zhruba 6 až 8 hodin. Samotnou opravu klimatizační jednotky provedou specialisté na příslušném pracovišti a oprava může trvat až několik dní.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)